DoctorWho iFokus

DoctorWho

Etikett: the-doctor
Läst 492 ggr
Mutal
0

Den Första

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer jag att lägga upp fakta om de olika doktorerna, börjar med den första!

(1963-1966)

Spelad av: William Hartnell

Den första doktorn var född och uppväxt på Gallifrey, hemplaneten för ”den äldsta och mäktigaste rasen i universum”, Time Lords.
Han föddes under stjärntecknet Korsade Datorerna, som är symbolen för ”moderskap” (ungefär).

Som barn var hans favorit godnattsagor: De tre små Sontarerna, Kejsare Daleks nya kläder och Snövit och de Sju Nycklarna till Domedagen. (Låter lagom bekant, eller vad säger ni?)

Hans barndomsdröm var att bli äventyrare, men de drömmarna krossades när han förstod att varje vrå av tid och rum av universum redan var upptäckt. Trots detta bestämde sig doktorn att åka på äventyr. Han hävdade sedan att han var en pionjär bland sitt folk.

När han var åtta år genomgick han en initieringsrit för Time Lords, som innebar att man skulle titta in i the Untempered Schism, som han sprang ifrån från.

Doktorns utbildning är rätt komplicerad. En förkortad variant vore: Han klarade sina kurser med minsta godkända resultat – 51% - på sitt andra försök.
Dock var detta bara en teater för att få bort uppmärksamheten från honom så att han sedan kunde lämna Gallifrey.
Som ung skrev han en avhandling om det kromosomala ursprunget av kärlek, vilket hans lärare beskrev som ”Rubbish” (skräp). Lärarna sade även att han var lite efter i utvecklingen och att han var hemsk tills han var 120. (Deras tideräkning är – som ni kanske vet – annorlunda )
Doktorn gick inte på sina tidsresekunskap-lektioner som gjorde honom okvalificerad att kontrollera en TARDIS. Han tackade även nej till att ta upp lektionerna i efterhand. (Detta förklarar en del)

Varför lämnade Doktorn Gallifrey? Enligt den Andra var det för att han var ”uttråkad”, men enligt till the Master var det utan anledning bara för att han hade hittat en olåst TARDIS i närheten.
Doktorn skapade ett band med Tardisen som varade i sekler. När Doktorn först gick in i TARDIS beskrev han det som ”det vackraste han någonsin hade sett”.

En av teorierna var att det var på så sätt han träffade sin första kompanjon, Susan. Han träffade henne när hon gömde sig i den TARDIS som han stal för att lämna Gallifrey. Han kände henne då som Susan, men egentligen kallas hon för Lady Larn. Hon kallade honom för ”grandfather”.

Kompanjonerna

Den första var ju Susan, men hon träffade en man på 2300-talet och Doktorn lämnade henne sedan hos den mannen. Han lovade att komma tillbaka men gjorde det inte fören hans åttonde reinkarnation.

Innan detta hände hade han träffat Ian och Barbara, som båda två hade varit Susans lärare. De tvingar sig in i TARDIS och mot Susans önskan, kidnappade han dom så att de inte kunde prata om det. Efter det var de med i många äventyr med doktorn, men bestämde sig för att slå sig ner i 1950 ett tag, men valde sedan att återigen resa med Doktorn.

När Doktorn och hans kompanjoner – Ian och Barbara – led av feber blev dom behandlade av en sjuksköterska, Vicky, som sedan reser med dom.

När Ian och Barbara slutligen bestämmer sig för att lämna Doktorn och fortsätta med sina liv, dyker Steven Taylor upp på TARDIS och han reser med dom.

När Doktorn, Vicky och Steven reser till 1200 BC Troy, blir Vicky förälskad i en kvinnas bror, och stannar där med honom – med Doktorns välsignelse. Kvinnans tjänare, Katarina, följer med istället.

Efter ett slag mot Daleks förlorade han Katarina och Doktorn och Steven reste ensamma. De blev dock sämre och sämre vänner och Doktorn reste vidare ensam.

Han träffar sina barnbarn – John och Gillian -  under 1960 i England och han försöker sedan ta dem hem. Det är lite osäkert när Doktorn lämnade John och Gillian, men de reste sedan med hans Andra inkarnation som de tilltalade med ”Dr. Who” istället för ”grandfather”.

Efter det kommer Steven tillbaka, tillsammans med en kvinna vid namn Dodo Chaplet – som hade tvingat sig in i TARDIS.
Steven lämnades för att uppehålla fred mellan två grupper och han blir sedan tvungen att lämna en skadad Dodo i London 1966. När han lämnade henne plockade han oavsiktligt upp två kompanjoner, Polly och Ben. Det var sedan dessa två som såg honom reinkarnera för första gången.

Personlighet

Han var en oläsbar, skyddad individ som i början var långsam att lita på andra. Men när de sedan förtjänat hans förtroende visade han upp en annan sida av sig själv. Han visade att han var pålitlig antiauktoritär men även busig. Han skyddade gärna de unga kvinnor som han hade som kompanjoner eftersom de påminde honom om Susan.
Han höll sig själv högt och var snabb att kritisera de som han kände var naiva eller primitiva i jämförhet med hans egen intellekt. Trots detta visade han sympati, värme och kvickhet som vägde upp för hans egocentriska natur som mentor och beskyddande figur i sina äldre dagar.

När han mötte sina kompanjoner började han visa sin mer glada och vänligare karaktär, jämfört med tiden innan dem.

_Vanor och egenheter

_

Han använde mycket förbittrade suckar och fnysningar och tillfälligt sargade fraser eller ord. Han hade också för vana att muttra ”dear” och ”yes”.

När han var förvånad använde han ofta ”Good Gracious me” och avslutade sina meningar med ”Hmmmm?”.

Han kallade unga kvinnor för ”barn” och yngre män för ”min pöjk”.

När han pratade eller tänkte tog han tag i kanterna på sin jacka och släppte ut en skrock när någonting fick honom att skratta.

Doktorn gjorde ofta tal och hade en grej för metaforer och proverber.

Hans största styrka är hans intellekt och han var mer av en strateg än en soldat. Han kan dock använda närstridskunskaper.
Han var även en väldigt duktig gambler och kan känna av när det är en icke-mänsklig närvaro i närheten.
Doktorn lärde sig även hypnos av the Master.

Klädsel

Doktorn använde sig av en eccentrisk Edwardian klännings-känsla, han hade på sig en svart sjalkrage, en dubbelknäppt Town Coat, en gul tweed väst över en vit skjorta med en svart bandslips samt gul-tema tartan byxor med blanka, elastiska stövlar.

Han hade även en blå ring som kunde öppna TARDIS dörrar.

Genom tiderna han reste till anpassade han sin klädsel, något som skiljer mot sina framtida reinkarnationer.

Övrigt

Den Första var en av bara två som var kända att röka, den andra var den Åttonde.
Man vet inte hur länge han levde under sin inkarnation men den Andra angav att han var runt 450 år.

Källa: http://tardis.wikia.com/wiki/First_Doctor

Mutal
0

Säg gärna vad ni tycker! Inte ofta man skriver tre A4 (alltså typ en rapport nästan xD)

Mutal
0

Just det, glömde säga: Jag kommer lägga ut en doktor varje dag, annars blir det för mycket för mig att göra med skolan inblandad :)
Kommer dock inte lägga ut någon fre-lör för då är jag på kryssning, kan vara bra att veta :)

blodörn
0

tyckte detta var en jättebra ide :)

Do as you would be done by - And think for yourself

Mutal
0

Nu får jag faktiskt be om ursäkt då jag inte har haft tid att skriva på Den Andra. 
Den kommer på söndag tillsammans med Den Tredje istället.

Vill också påpeka att copyright är BBC's och jag har inte tillåtelse. Jag lägger istället upp en länk till google där man kan hitta bilder på respektive doktor samt källa :)

Källan jag använder är inte bara från serien, utan även från BOK serien, tror jag det är. Har för mig att det finns en bokserie eller comic eller liknande och jag ska försöka hitta det och läsa det :) (Bara för att man förutom att vara en whovian också är en boknörd ;) )

MaxFlickan
0

Intressant! Tack för infon :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

blodörn
0

skulle jättegärna vilja se hans och de andra klassiska doktorerna säsonger. finns dem att se någonstans?

Afturelding
0

#6 Har du netflix så kan du använda en proxy (typ zenmate) för att komma åt amerikanska sidan, och där finns det en hel del classic. Inte hela säsonger, men alla specials.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

blodörn
0

#7 åh, tack :) ska absolut göra det.